Ezen az oldalon találsz minden influencer marketinggel kapcsolatos cikket, jegyzetet és más hasznos olvasnivalókat, ami fontos lehet.
Tartalom:
Influencernek vagy véleményvezérnek nevezzük azokat a személyeket, akik a közösségi média oldalukon (pl. Instagram, YouTube, Facebook...) vagy más, saját online csatornán keresztül (pl. blog, weboldal) képesek egy adott közösség véleményére hatni, azt befolyásolni. Az InfluencerKereső álláspontja az, hogy követő/feliratkozó számtól függetlenül influencer lehet bárki. Az eltérés az influencerek által elért emberek számában van és hogy az elért embereket mennyire tudja aktivizálni adott cél érdekében.
Az influencerek csoportján belül micro influencernek nevezzük azokat a véleményvezéreket, akik az adott influencer kategórián belül az átlagnál alacsonyabb eléréssel/követőszámmal rendelkeznek. Hogy ki számít micro influencernek, általában követőszám alapján célszerű eldönteni. Fontos kiemelni, hogy országonként és nyelvterületenként változik, hogy meddig számít valalki micro-influencernek. Pl. Amíg a 200 milliónál is több lakossal rendelkező Brazíliában, 300.000 Instagram követő még ahhoz is kevés, hogy a TOP 1000 helyi influencer közé bekerüljön valaki, addig Magyarországon 300.000 Instagram követővel gyakorlatilag már TOP influencerekről beszélünk. Ezért nem szabad általánosságban kijelenteni, hogy meddig számít valaki mikro-influencernek. Sokkal inkább érdemes az adott ország lakosainak és az ország nyelvét beszélő emberek számát alapul venni. Általánosságban Magyarországon 10.000-40.000 követőig még inkább micro-influencerekről beszélünk. Itt viszont mindenképpen fontos megjegyezni, hogy óriási eltérés lehet a követői aktivitások között. Lehet, hogy valaki 8.000 követővel átlagosan 2.000 like-ot kap egy közösségi média bejegyzésre, míg más 40.000 követővel 500-at. Ezért mindneképpen ajánlott a legfontosabb statisztikáknak (like/kép arány vagy lájkoló követők), utánanézni influencerenként mielőtt szponzorált tartalmakat vásárolnánk vagy kollaborációt kezdeményeznénk.
Az InfluencerKereső az alapján kategorizálja az influencereket, hogy milyen termékeket lehet hirdetni az adott véleményvezérrel illetve, bizonyos esetekben valós foglalkozás alapján is. Ez alapján a következő főbb csoportokat különböztetünk meg:
fashion (divat) influencerek
travel (utazással, turizmussal kapcsolatos) influencerek
beauty influencerek
gasztro/food influencerek
fitness influencerek
lifestyle influencerek
tech influencerek
Az influencer marketing márkák, termékek és szolgáltatások promotálása véleményvezéreken (influencereken) keresztül. Az influencer marketingbe beletartozik a véleményvezérek kiválasztása, kampányok tervezése, kivitelezése, eredményességi és más adatok (ROI) mérése a kampány előtt, allatt es után.
Releváns influencerek keresése és kiválasztása
Az első lépés, ha influencerekkel szeretnénk hirdetni, hogy felkutatjuk azokat a véleményvezéreket, akik leginkább alkalmasak lehetnek a termékünk-márkánk promotálására. Ebben kiválóan a segítségedre lesz az Influencerkereső, mert a fontosabb influencer kategóriák szerint tudod böngészni a bekategorizált influencereket.
Influencerek megkeresése, kapcsolatfelvétel
A véleményvezérekkel való együttműködés közvetlen vagy közvetett módon megy. Közvetlen módról akkor beszélünk, amikor személyesen lépsz kapcsolatba azzal a véleményvezérrel, akinek az Instagram, Facebook, Youtube, stb... oldalán hirdetni szeretnél. Általában minél népszerűbb egy influencer, annál nehezebb lesz vele a közvetlen kapcsolatfelvétel. Ennek sokszor az a fő oka, hogy egyszerűen annyi rajongói levelet, kommentet kapnak, hogy nincs kapacitásuk mindent elolvasni. Közvetett kapcsolatfelvétel esetén reklám vagy más kreatív ügynökségek segítenek összehozni a hirdetőt az influencerrel.
Első körben nézd meg az Influencerkeresőn, hogy vannak-e kapcsolati adatok az adott influencerhez, akivel hirdetni szeretnél. Az influencereknek lehetőségük van megadni az üzleti megkeresésekhez használt kapcsolati adataikat. Ha ilyet találsz, akkor gyakorlatilag biztos, hogy eljut az üzeneted. Abban az esetben, ha az Influencerkeresőn nincs kapcsolati adat, akkor írj üzenetet Instagramon vagy Youtube-on keresztül.
Közvetett úton általában erre szakosodott ügynökségek (pl. itthon a legnagyobb influencer ügynökség a Star Network) bevonásával lehet influencereket megkeresni vagy vannak olyan véleményvezérek, akiknek van saját management-jük. Pár tízezer forintos szponzoráciok esetében szinte mindig közvetlen megkeresés alapján szokott menni a dolog, az ügynökségek általában nem foglalkoznak kisebb költségvetésű kampányokkal.
Az ügynökségek több szempontból is hasznosak egy nagyobb – legalább 200.000 Ft-os tervezett büdzsével futó – influencer promóció folyamatában. Egyrészt vannak influencerek, akik kizárólagosság miatt csak ügynökségeken keresztül foglalkoztathatóak. Másrészt az ügynökségnél megvan az a – az adatokból nem kiolvasható – tudásanyag, hogy melyik influencer vállal például energiaital céggel való kooperációt, vagy hogy melyik YouTuber van túlságosan elfoglalva vagy egyszerűen nehézkes vele a munka. De az az ügynökség azért is hasznos, mert akár ezt garanciákat is vállal (minimum megtekintés-elérés számok) vagy hogy a promóció zökkenőmentesen és a megadott határidőre elkészül. Sőt olyan is lehetséges, hogy kisebb – de releváns – influencereket is mellé ad a kiválasztott TOP influencereknek így növelve az elérési számokat.